تبلیغات
برهان در هجرت - تاملاتی در باب عید قربان
الذین امنوا و هاجرو و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله
بسم الله الرحمن الرحیم
--------------------
ماجرای قربانی کردن حضرت اسماعیل علیه السلام توسط حضرت ابراهیم سلام الله علیه نقطه ای است که در بستر آن تفسیر ها و تاملات پرشمار و متنافری می روید...
اگر قرائت رسمی و مشهور پذیرفته شود که حضرت ابراهیم مامور به ذبح جناب اسماعیل علیهمالسلام شده بود، آنگاه می بایست قائل به حسن و قبح شرعی و نه عقلی شد. قتل بی گناه امری است که از منظر عقل ظاهرا قبیح است لذا وقتی از ناحیه ذات اقدس الهی ماموربه واقع می شود حکایتگر عدم قبح ان است چرا که خداوند به قبیح امر نمی کند.... در واقع هرانچه از ناحیه مقدسه صادر شود عین راستی است ولو اشکارا در منظر عقل مخدوش باشد.. اینجا همان نگاه مولوی است که می گوید محاسبات عقلانی در معادلات ایمانی راهی ندارد.. آزمودم عقل دور اندیش را/ بعد از این دیوانه سازم خویش را ... اگر چنین باشد هیمنه باور حسن و قبح عقلی فرو می ریزد و اشعری مسلکی بر صدر می نشیند.. مگر انکه مقام ثبوت و اثبات را از هم تفکیک نمود... البته نگاه دیگر ان است که ابن عربی مطرح کرده است مبنی بر انکه حضرت ابراهیم ع رویا دید لیکن این رویا نیاز به تعبیر داشت نه عمل به ظاهر ... درواقع بنا بر این رای ماموربه جناب اسماعیل ع نبوده است که خللی در ایده حسن و قبح عقلی هم وارد شود... در هر صورت هردوی این تفاسیر محل تامل است به خصوص تفسیر مشهور و رسمی که لوازمی دارد که نمی توان بدان پایبند نبود.


نگارش در تاریخ یکشنبه 20 مهر 1393 توسط محمد هادی ذاکرحسین | نظرات ()
درباره وبلاگ

یادداشت های دانش جوی دکترای حقوق کیفری بین المللی دانشگاه تیلبرگ هلند
مهاجری در مهجوری وطن و مشتاقی معرفت اندوزی
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


قالب وبلاگ