تبلیغات
برهان در هجرت - چالش ازادی بیان در هلند
الذین امنوا و هاجرو و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله
بسم الله الرحمن الرحیم
-------------------
کشور هلند در آستانه فرارسیدن کریستمس شاهد یک سنت دیرین است؛ حضور «سینتر کلاس» ( نسخه هلندی پاپانوئل) در معیت پیشکاران سیاه چهره اش ( هلندی هایی که سفیدی صورت خود را سیاه اندود می کنند) که شهر به شهر می چرخند و در جشن های استقبال از ایشان به کودکان هدیه می دهند.... این سنت هلندی در سال جدید با یک چالش جدی روبرو شد که در مواردی از نزاع نظری به نزاع عملی هم انجامید.. اعتراض به سیاه بودن پیشکاران و همراهان سینتر کلاس و متهم شدن این سنت به یاداوری دوران سیاه برده داری و استثمار سیاه چهره گان.... چند روز پیش یکی از اساتید دانشگاه به مناسبتی اشاره ای به سینتر کلاس کرد و در بیان برانگیختن انتقادات گفت که شما نیز در ایران سنت مشابهی دارید (اشاره به حاجی فروز و ظهورش در استانه سال نو).. فارغ از اینکه اطلاع مندی اش از سنت های ایرانی را ستودم پاسخم ان بود که حدود ازادی بیان «زمینه ای» و «عرفی» است.. سیاه کردن چهره به مانند برگرفتن یک نوع پوشش ابزاری برای ابراز بیان است.. در جامعه ای که تاریخش شاهد سنت برده داری سیاهان بوده است و در ان دوران سیاه دخیل و سهیم بوده است، سنت سیاه کردن چهره پیشکاران و خدمت گزاران می تواند یاداور ان دوران باشد و سیاه بودن و خدمت گزار بودن همزمان را «نماد» و بیانگر پیام خاصی گرداند لذا می تواند با مانع مواجه شود.. لیکن در جامعه ایران که تاریخش پاک از برده داری سیاهان بوده و دستانش به تجارت انسان الوده نبوده چنین سنتی برای مردم جامعه اش یاداور برده داری نیست و تنها یک وسیله است برای شناخته نشدن و جلب توجه و دیگر انگیزه های متعارف...


نگارش در تاریخ یکشنبه 16 آذر 1393 توسط محمد هادی ذاکرحسین | نظرات ()
درباره وبلاگ

یادداشت های دانش جوی دکترای حقوق کیفری بین المللی دانشگاه تیلبرگ هلند
مهاجری در مهجوری وطن و مشتاقی معرفت اندوزی
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


قالب وبلاگ